REGULAMIN STUDIUM JĘZYKÓW OBCYCH POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI
§ 1. Postanowienia ogólne
- Studium Języków Obcych, zwane dalej Studium, jest pozawydziałową jednostką
dydaktyczną Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. - Studium posiada logo, którym posługuje się w swojej działalności:

§ 2. Zadania Studium
- Do zadań Studium należą:
1) nauczanie i pogłębianie znajomości języków obcych wśród studentów i doktorantów PK,
2) organizacja kursów językowych:
a) organizacja i prowadzenie kursów języków obcych na różnych poziomach zaawansowania dla studentów i doktorantów,
b) organizacja i prowadzenie kursów języków obcych na różnych poziomach zaawansowania dla nauczycieli akademickich oraz pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, na mocy odrębnych porozumień z poszczególnymi wydziałami i innymi jednostkami,
c) organizacja i prowadzenie odpłatnych kursów językowych dla osób i podmiotów zewnętrznych, na mocy odrębnych umów,
3) przygotowywanie i przeprowadzanie egzaminów międzynarodowych, egzaminów kwalifikujących do studiów i praktyk za granicą (np. ACERT, telc),
4) udzielanie konsultacji językowych dla studentów i doktorantów PK,
5) realizacja tłumaczeń na zlecenie władz PK, wydziałów oraz innych jednostek uczelni, w ramach prac Zespołu Tłumaczeniowego. - Studium współdziała z innymi jednostkami organizacyjnymi PK w zakresie dydaktyki oraz promocji; a także z krajowymi i zagranicznymi instytucjami w dziedzinie wymiany doświadczeń i rozszerzania kompetencji językowych i metodycznych.
§ 3. Profil dydaktyczny Studium
- Studium zapewnia studentom wybieralność nauki następujących języków: angielskiego, francuskiego, niemieckiego i rosyjskiego. Inne języki są wprowadzane na wniosek studentów, zatwierdzony przez dziekana danego wydziału.
- Działalność dydaktyczna Studium obejmuje następujące formy zajęć:
1) obowiązkowe lektoraty języka obcego na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia oraz w Szkole Doktorskiej PK,
2) egzaminy na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia oraz w Szkole Doktorskiej PK,
3) zajęcia fakultatywne i kursy przygotowawcze dla studentów PK,
4) odpłatne kursy językowe dla studentów, pracowników PK oraz podmiotów zewnętrznych.
§ 4. Struktura organizacyjna Studium
- Całokształtem działalności Studium kieruje dyrektor Studium, którego bezpośrednim przełożonym jest Koordynator ds. kształcenia pozawydziałowego.
- Dyrektor Studium jest bezpośrednim przełożonym pracowników tej jednostki.
- Na wniosek dyrektora Studium, Rektor Politechniki Krakowskiej powołuje zastępców dyrektora ds. jakości kształcenia oraz ds. dydaktyki.
- Ciałem opiniodawczym i doradczym dla dyrektora Studium jest Rada Studium, w skład której wchodzą: zastępca dyrektora ds. jakości kształcenia, zastępca dyrektora ds. dydaktyki oraz przedstawiciel administracji Studium. Przewodniczącym Rady jest dyrektor Studium.
- Nauczyciele akademiccy są zatrudniani w Studium na stanowiskach:
1) wykładowcy języka obcego,
2) asystenta,
3) lektora. - Oprócz nauczycieli akademickich Studium zatrudnia pracowników administracyjnych i technicznych.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników Studium ustala dyrektor Studium.
§ 5. Zakres działalności dyrektora Studium i jego zastępców
- Dyrektor kieruje całokształtem działalności Studium, zgodnie z uprawnieniami.
- Dyrektor Studium w szczególności:
1) koordynuje współpracę Studium z innymi jednostkami,
2) kontroluje i nadzoruje pracę pracowników Studium, wnioskuje o ich awanse, odznaczenia i nagrody, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) decyduje o przydziale i sposobie użytkowania pomieszczeń, aparatury i innych środków znajdujących się w dyspozycji Studium.
4) decyduje o nadaniu tytułu Dydaktyka Roku oraz wyróżnień dla nauczycieli akademickich, którzy uzyskali najwyższą średnią w studenckiej ankiecie nauczycieli akademickich,
5) ponosi odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie Studium. - Zastępca dyrektora ds. jakości kształcenia:
1) sprawuje nadzór nad jakością kształcenia, monitoruje sylabusy przedmiotów oraz wspiera nauczycieli w doskonaleniu metod dydaktycznych,
2) koordynuje hospitacje pracowników: przygotowuje plan hospitacji, dokonuje analizy oraz sporządza sprawozdania z hospitacji z rekomendacjami dla dyrekcji i zespołu nauczycieli akademickich,
3) koordynuje proces zbierania opinii studentów na temat zajęć, sporządza sprawozdanie oraz podejmuje działania na podstawie ich wyników. - Zastępca dyrektora ds. dydaktyki:
1) przygotowuje przydział czynności dla pracowników dydaktycznych Studium,
2) nadzoruje prace w systemach informatycznych dotyczących wykonania godzin przez pracowników dydaktycznych Studium,
3) przygotowuje oferty na podstawie zleceń z wydziałów,
4) sprawuje nadzór nad e-learningiem w Studium,
5) pełni funkcję koordynatora ds. procesu rekrutacji w SJO.
§ 6. Gospodarka majątkowa i finansowa Studium
- Gospodarka majątkowa i finansowa Studium prowadzona jest na podstawie przepisów obowiązujących w Politechnice Krakowskiej.
- Dyrektor Studium ponosi odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej oraz zarządzanie powierzonym majątkiem.
§ 7. Nadzór nad działalnością Studium
Bezpośredni nadzór nad działalnością Studium sprawuje Koordynator ds. kształcenia pozawydziałowego.
§ 8. Wsparcie dla osób ze szczególnymi potrzebami
- Studium Języków Obcych zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym osobom z niepełnosprawnościami, równy i pełny dostęp do wszystkich oferowanych form kształcenia, zgodnie z zasadami równości szans, godności, niedyskryminacji, projektowania uniwersalnego oraz racjonalnych usprawnień.
- Osobami ze szczególnymi potrzebami są osoby, które ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami, w szczególności osoby z niepełnosprawnościami.
- Studium udziela osobom z niepełnosprawnościami niezbędnego wsparcia w procesie kształcenia i dostosowuje formy oraz warunki zajęć do ich indywidualnych potrzeb,
wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności. W celu zapewnienia skutecznych dostosowań Studium współpracuje z Centrum Dostępności PK, korzystając z jego rekomendacji oraz wsparcia w zakresie zapewniania dostępności procesu kształcenia.
Dostosowania, o których mowa, mogą obejmować w szczególności:
a) indywidualne zajęcia dydaktyczne z języka obcego w liczbie godzin odpowiadającej programowi studiów,
b) umożliwienie ubiegania się o zmianę formy uczestnictwa w zajęciach lub alternatywne sposoby ich zaliczania, odpowiednio do potrzeb osoby z niepełnosprawnością (np. forma ustna/pisemna, wydłużony czas, możliwość zaliczenia zdalnie),
c) zapewnienie materiałów dydaktycznych w dostępnych formatach lub wykorzystanie technologii wspomagających (np. powiększona czcionka, wersje elektroniczne materiałów, nagrania audio) – zgodnie z indywidualnymi potrzebami osoby z niepełnosprawnością,
d) zezwolenie, za uprzednim zgłoszeniem prowadzącemu zajęcia, na nagrywanie przebiegu zajęć lub wykonywanie zdjęć omawianych materiałów wyłącznie na
własny użytek, o ile udostępnione przez prowadzącego materiały nie zapewniają pełnego dostępu do treści zajęć,
e) umożliwienie – po zgłoszeniu prowadzącemu zajęcia – obecności na zajęciach, konsultacjach, sprawdzianach i egzaminach tłumacza języka migowego lub asystenta osoby z niepełnosprawnością,
f) dostosowanie formy oraz warunków przeprowadzania zaliczeń i egzaminów, w tym m.in. zastosowanie alternatywnej formy egzaminu lub wydłużenie czasu trwania egzaminu, zgodnie z indywidualnymi potrzebami osoby z niepełnosprawnością,
g) organizację zajęć w salach dostępnych architektonicznie,
h) uwzględnianie szczególnych potrzeb osób neuroatypowych (np. wsparcie komunikacyjne, asystent dydaktyczny),
i) zapewnienie dodatkowych, indywidualnych konsultacji językowych lub zajęć uzupełniających dla osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to konieczne do wyrównania ich szans edukacyjnych – we współpracy z Centrum Dostępności PK. - Osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, które potrzebują szczególnych dostosowań w ramach zajęć, kursów, egzaminów lub konsultacji, powinny poinformować Dyrektora Studium (bezpośrednio lub za pośrednictwem Centrum Dostępności PK) o swoich potrzebach z odpowiednim wyprzedzeniem, zgodnie z obowiązującymi procedurami, w celu umożliwienia ich realizacji. Wnioski dotyczące dostosowań uczestnicy składają do Dyrektora Studium lub bezpośrednio do Centrum Dostępności PK. W porozumieniu z kierownictwem Studium ustalany jest zakres możliwego wsparcia – i w razie potrzeby – indywidualny plan wsparcia.
- Wsparcie, o którym mowa w ust. 1–4, jest realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi aktami prawnymi Politechniki Krakowskiej dotyczącymi dostępności i wsparcia osób z niepełnosprawnościami, w tym Statutem PK, Regulaminem wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami na PK oraz Polityką zapewniania dostępności PK.
- Kadra dydaktyczna Studium zobowiązana jest do:
1) poszanowania autonomii, godności i prywatności osób ze szczególnymi potrzebami,
2) zapewnienia dostępności w formie zgodnej z zasadą projektowania uniwersalnego,
3) współpracy z Centrum Dostępności PK i realizacji przyznanych uprawnień i usług,
4) udziału w działaniach informacyjnych i szkoleniowych z zakresu dostępności. - Studium nie toleruje żadnej formy dyskryminacji, stygmatyzacji ani wykluczenia.
Wszelkie zgłoszone przypadki są rozpatrywane zgodnie z obowiązującymi procedurami Uczelni. - Studium zapewnia wsparcie organizacyjne i edukacyjne również uczestnikom kursów językowych oraz innych form kształcenia prowadzonych w ramach SJO, odpowiadając na zgłoszone potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami.